כתבה בעיתון

כפר חב"ד

הרב החסיד ר' אליהו אוזן הוא איש חינוך ותיק.

הוא עצמו זכה לחינוך תורני-חסידי מעולה בישיבת תומכי תמימים בברינואה, בה החל את לימודיו בשנת תשל"ה ולאחר מכן בישיבה שבבית חיינו, 770, במחיצת הרבי.

אחרי נישואיו, שהה שנה נוספת אצל הרבי והמשיך את לימודיו במסגרת ה'כולל'. 

בשלב הבא שב לצרפת מולדתו ומיד קיבל על עצמו תפקידים בתחום ההוראה.

הרב אוזן לימד בכמה בתי-ספר יהודיים בסביבות פריז עד שיום אחד השליח הנודע הרב שמואל אזימוב ע"ה פנה אליו וסיפר לו כי בסמינר בית-רבקה, הנמצא ביער שבפרברי פריז, יש צורך דחוף בכוחות הוראה נוספים.

בעקבות אותה פניה נקבעה לרב אוזן פגישה עם החסיד הנודע שניהל מוסדות בית רבקה במסירות מופלאה עשרות בשנים, הרב ישכר-דוב גורביץ ע"ה, פירט בפניו את צרכי המוסד וסוכם שהרב אוזן מצטרף לצוות הסמינר.

תחילה הוא לימד בסמינר במשרה חלקית ומסר שיעורים פעמים אחדות בשבוע ואולי סידור העבודה היה נמשך עד עצם היום הזה אלא שכעבור זמן מסוים, המוסד חווה טרגדיה.

המנהל החינוכי באותם ימים, הרב אורי שאנטאל ע"ה, הלך לעולמו בדמי ימיו והיה צורך דחוף למלא את החלל שנפער.

פטירתו הפתאומית, בערב יום כיפור לפני כמעט עשור, היתה כשלוש שנים אחרי פטירתו של המנהל הכללי הותיק הרב גורביץ.

באותה שעה הרב אוזן כבר היה מעורה מאד בנעשה בסמינר לאחר שעם הזמן הרב גורביץ ואחריו הרב שאנטאל האצילו לו יותר ויותר סמכויות והוא כבר היה סגנו של הרב שאנטאל. 

קבלת תפקיד הניהול החינוכי, על כל המשתמע מכך, לאחר שגם הרב גורביץ וגם הרב שאנטאל הלכו לעולמם, היתה משימה מאתגרת למדי אבל הרב אוזן עמד בה בהצלחה מעוררת השתאות. 

 

כיום, סמינר ביתרבקה ביער, הוא מוסד מעולה ששמו הטוב הולך לפניו. הוא 'הקומה העליונה' של קבוצת מוסדות מפוארים המפעילים גןילדים, ביתספר יסודי וביתספר תיכון וכמנהל כללי מכהן הרב יוסף-יצחק רבה. 

 התלמידות מצוינות, הצוות מצוין והוא מתנהל היטב מכל הבחינות. כשבעים אחוזים מהתלמידות באות מצרפת עצמה והשאר ממקומות אחרים באירופה וגם ממדינות שמחוץ ליבשת. 

 

זו המסגרת, בקווים מאד כלליים, ובאשר לתכנים ולמהות, שמענו מהרב אוזן את הדברים הבאים: 

"הסמינר נוסד, התנהל בעבר ומתנהל בהווה לפי כללים ועקרונות מאד ברורים שנקבעו על-ידי הרבי בעצמו ולהלן אביא כמה דוגמאות.  

תכנית הלימודים נמשכת שלוש שנים והיא כוללת אך ורק לימודי קודש ולימודי פדגוגיה מבלי כל תערובת לימודי חול.

בסיום הלימודים הבוגרות מקבלות תעודה מטעם הסמינר שחתומה גם על ידי רבנים ואישי ציבור חשובים אך לא מטעם הממשלה שאיננה מכירה במוסד שכולו על טהרת הקודש. 

כל תלמידות הסמינר, בלי יוצאת מן הכלל, גרות בפנימייה של המוסד.

הלימודים נמשכים עד השעה חמש בערב ובשעות הנותרות עד מנוחת הלילה, התלמידות זוכות לפעילות חחסידית-חברתית-חווייתית מאד עשירה ומגוונת.

לעיתים קרבות יש התוועדויות חסידיות עם רבני, משפיעים, שלוחים ונשות חינוך. התלמידות עצמן, בסיוע צוות מסור של מדריכות, יוזמות, מפיקות ומבצעות חלק חשוב מהפעילות.

למשל, בשבועות הקרובים יתקיים יום עיון ופעילות בנושא האינטרנט. במהלך היום יופיעו מרצים, מחנכים ואנשי מקצוע, שישמיעו דברים על השימוש הנכון באינטרנט המוגן ומסונן כראוי לעומת הסכנות והאתגרים הרבים שבהם השימוש הזה כרוך.

לקראת היום הזה, התלמידות הכינו שלטים, מצגות וכד' על נושא החירות מהתמכרות בכלל ולאינטרנט בפרט והכל ברמה גבוהה ומושקעת במיוחד. יום העיון הוא שיאה של תכנית שנמשכת  כשבועיים – שבוע של לימוד, הכנה ויצירות ושבוע נוסף שמוקדש לצד האומנותי-חווייתי. 

הפעילות הבאה תהיה בעזרת ה' בנושא השליחות. התלמידות יוזמות תכניות פעולה, מכינות חומרים לשיעורים ולפעילות בקהלים שונים ובבוא היום יוצאות למסע בין בתי חב"ד ברחבי צרפת ובכל מקום מקיימות הפעלות ייחודיות וגם לומדות מפי השלוחים והשלוחות המספרים מניסיונם.  

מידי שנה התלמידות מפיקות גם מופע גדול ומפואר, ברמה גבוהה של תכנים וביצוע, מה שמכונה בארץ 'פסטי'. האירוע מתקיים באולם גדול בפריז ומידי שנה מושך כ2000 נשים ובנות שצופות בו בעניין רב. 

"וכעת", ממשיך הרב אוזן, "אפרט ואדגים כיצד כיום כמאז, הסמינר מתנהל בדיוק לפי ההנחיות וההוראות של הרבי. 

למשל, מידי שנה בשנה אנחנו מקפידים על כך שכל התלמידות ישהו בימי ראש השנה ויום הכיפורים בין כתלי הסמינר.

וזאת,כי ידוע לנו שכך הורה הרבי באחת השנים לרב גורביץ'. אמנם לא ראיתי את הדבר בכתובים, אבל על כך נשאלה בתו של הרב גורביץ', מרת פינסון תיבדל לחיים ארכים, והיא אישרה את השמועה ואף סיפרה שזכור לה כיצד הדוד שלה, הרב החסיד ר' חיים הלל אזימוב ע"ה, ביקש פעם מאביה שאחת מבנותיו שלמדה בסמינר לא תהיה במוסד בראש השנה ואביה, גיסו, לא הסכים בשום אופן באמרו כי זו הוראה של הרבי וכך צריך לנהוג. 

גם ב שתכנית הלימודים נמשכת שלוש שנים היא לפי הוראה של הרבי אף שלא מצתי זה בכתבים ולכן כך זה נמשך לאורך כל השנים למרות שמעת לעת אנחנו שומעים מתלמידות, הורים וגורמים נוספים נימוקים כאלה ואחרים בעד תכנית לימודים קצרה יותר.   

בדרך כלל, הרב  אוזן ועמיתיו לצוות שומרים ונוטרים את ניהול הסמינר לפי הכללים שקבע הרב גורביץ' מתוך ידיעה שהכל הוחלט, כאמור, לפי הנחיות והוראות של הרבי. לעיתים, מגלה לנו הרב אוזן, אנחנו זוכים להתוודע להוראה של הרבי לסמינר שלא היתה מוכרת לנו וכבר היו מקרים שבהם ההוראה הגיעה  בהשגחה פרטית מופלאה בדיוק ברגע המכריע. 

דוגמה אחת – במהלך שנת הלימודים הקודמת היו מספר מדריכות שחשבו שטוב ונכון לסדר את מערכת השעות בסמינר כך שיום שישי יהיה יום חופשי.

היו להן נימוקים כבדי משקל, לכאורה, ולאחר שהעלו את הנושא כמה פעמים בפני ההנהלה, התחלתי לבחון את הרעיון ברצינות.

וכאשר כמעט השתכנעתי, ראיתי, להפתעתי ולתדהמתי, באחד הפרסומים שיש הוראה ברורה של הרבי לסמינר בית רבקה צרפת שחייבים לקיים לימודים גם בימי שישי. 

דוגמה נוספת – כאמור, הסמינר מקיים מידי שנה 'פסטי' מושקע שנערך באולם גדול בפריז. שנה אחת, בעיצומן של ההכנות, כחודש לפני מועד המופע, קיבלנו לפתע הודעה מנהלת האולם, ומדובר בתיאטרון גדול ומפואר, שמשום מה הם נאלצים להפר את החוזה ולא יוכלו להעמיד לרשותנו את האולם כפי שסוכם כמה חודשים מראש. פתחתנו מיד במאמצים למצוא מקום חלופי. בלי להלאות בפרטים, התוצאה של המאמצים היתה שנמצא מקום מתאים אבל במחיר הרבה יותר גבוהה ושכירת המקום החלופי היתה גורמת למוסד הוצאה כספית מאד משמעותית.

התחלנו להתלבט מה עושים והנטיה שלי היתה לבטל את האירוע.

חשבתי לעצמי שזה אמנם דבר יפה ומועיל והתלמידות כבר השקיעו המון עבודה אבל בגלל העלות  הגבוהה צריך לוותר על העלאת המופע שעם כל חשיבותו אולי זה לא הכרחי לקיים אותו מידי שנה בשנה. 

בדיוק באותו יום, כאשר רגע ההכרעה התקרב, פגשתי את ידידי השליח הרב אליהו דהן. אחרי שיחת רעים לבבית, הרב דהן אומר לי- בוא ואספר לך משהו מעניין  שלפני כמה ימים אחד ממשפחת גורביץ מצא מכתב ששייכת למופע תאטרון של בית רבקה ובשורות אחרונות הרבי מוסיף כמה מלים על הורים שלי מכיון שאימי נמנית על בוגרות אחד המחזורים הראשונים של בית-רבקה ביער.

ברגע זה נדרכתי ובקשתי מהרב דהן לשגר לי צילום של המכתב שהרי זה בדיוק הנושא הבוער שעומד על סדר היום של הנהלת הסמינר. הוא נענה לבקשתו והשיג לי במהירות צילום מהמכתב המדובר ואני קורא בהתרגשות רבה שהרבי כותב לרב גורביץ' ע"ה:

"ולפלא שאינו מזכיר מאומה בהנוגע להנשף והצגה שעורכים בכל שנה ושנה מטעם הבית רבקה, שעאכו"כ [ = שעל אחת כמה וכמה] שצריך לעשות זה בשנה זו, כיון שניתוסף ענין הסמינר וסיומו וכו'. ובפרט שרואים במוחש שבהצגה כהאמורה ישנה תועלת לא רק כספית אלא גם – פרסום בעיר ובסביבותי'.

וכן גורם זה הרמת רוח של התלמידות תי' וק"ל. 

ויהי רצון שעכ"פ [= שעל כל פנים] עתה יתחילו בהכנות הדרושות לכל הנ"ל, ויעשו בזה באופן המתאים, אבל – בהרחבה כדרישת השעה, ואין לך דבר העומד בפני הרצון…". 

אחרי מילים כאלה ברורות ומפורשות של הרבי שהגיעו לידי בהשגחה פרטית מדהימה בעיתוי מדהים, מובן שגם באותה שנה התקיים המופע עם כל ה'שטורעם' ובלשונו של הרבי – 'בהרחבה כדרישת השעה'.   

 

במהלך השיחה עם "כפר חב"ד" הרב אוזן מוצא לנכון לחזור ולהדגיש את חשיבות הלימוד בסמינר לכל בת. זה לא רק משהו שנכון וכדאי לעשות ולא רק משהו שיכול להיות מוגדר תוספת על העיקר אלא דבר חיוני.

חיוני גם לתמידה בת למשפחה חסידית לעילא וגם לתלמידה מרקע לא כל-כך חסידי.

אין לשער ואין לתאר מה שלוש השנים בסמינר תורמות לחינוכה ועתידה של כל תלמידה וברוך ה' רואים את זה בפועל על בוגרות הסמינר לאורך עשרות שנות קיומו. 

אם תרצו, יש לי גם סיפור אישי, בדידי הווה עובדא, שמוכיח עד כמה הרבי מחשיב את הלימודים של בנות בסמינר בכלל ומזה אפשר ללמוד, ביתר שאת, לגבי סמינר חסידי מיסודו של הרבי המתנהל על פי הוראות הרבי. 

השידוך שלי עם זוגתי שתחי' נסגר בחודש אלול. ידידים ומכרים אמרו לי שעל-פי הוראות הרבי צריך לקצר בזמן שבין השידוך והחתונה ויעצו לי להתארגן לחתונה בחודש כסלו.

מצד שני, היו שיקולים מעשיים שבגללם המשפחות חשבו להעדיף את חודש אשר. וכיון שהיתה התלבטות בעניין, החלטנו לכתוב לרבי. בשלב זה הכלה אמרה – אם כבר מפרטים אפשרויות שונות, אולי תפרטו במכתב לרבי גם אפשרות לקבוע את החתונה לאחר סיום שנת הלימודים כי בדיוק אז היא התחילה את שנת הלימודים האחרונה שלה בסמינר הנודע בגייטסהד שבאנגליה. להפתעתנו, הרבי בחר באפשרות הזו וכתב במענה ק' שסיום הלימודים הוא סיבה נכונה לדחיית החתונה עד אלול הבא. 

אינני אומר שזו הוראה לרבים אבל ברור שהמענה הזה מלמד עד כמה הרבי מחשיב את נושא הלימודים בסמינר בכלל. וכאמור, המציאות מוכיחה שאסור להסתפק בשתים עשרה שנות הלימוד של בית הספר היסודי והתיכון והמשך הלימודים בסמינר הוא צורך חיוני. וכמובן, הכוונה ללימודים ברצינות במקום מתאים, באווירה מתאימה ובמסגרת מתאימה.

אני, כמובן, לא אומר חס-ושלום שום חסרון על סמינרים חב"דיים אחרים ברחבי העולם ורק אומר, עם כל הענוה והצניעות, שזה מה שאנחנו משתדלים לעשות, בעזרת ה', בבית רבקה ביער ות"ל, בזכות ההליכה העקבית לפי ההנחיות של הרבי, רואים הצלחות.   

 

סמינר 'בית רבקה' של צרפת השיק בימים אלה מסגרת מיוחדות למסיימות תיכון דוברות עברית. בהנהלה מבטיחים תכנית עשירה ברמה גבוהה במיוחד. והדגש הוא על קבוצה קטנה ואיכותית בפורמט משפחתי שיאפשר השקעה אישית בכל אחת ואחת. 

על תכנית הלימודים מופקד הצוות המקצועי, בראשות הרב אוזן – מנהל הסמינר; הרב נחום פינסון – שליח ומרצה בסמינר ; הרב זלמן סגל – מנהל רוחני בישיבה בברינואה; הרב מנחם מענדל אטל – שליח ומרצה בסמינר והגה"ח הרב יחיאל מ"מ קלמנסון – ראש הישיבה בברינואה. 

וכן המורות והמשפיעות: הגב' ח. קלמנסון – מנהלת המחלקה לדוברות עברית; הגב' ח. ואלף – מורה ומרצה בתיכון בית רבקה; הגב' ד. סגל – מרצה ואשת חינוך ועוד. תכנית הלימודים משלבת בין שיעורים לסדנאות מרתקות, המאפשרות למידה חווייתית ומשמעותית.

לאורך כל השנה יתקיימו פעילויות באווירה חסידית – התוועדויות, מבצעים, תכניות חברתיות ועוד.

על המלאכה ינצח הצוות הפדגוגי המסור ולצדו צוות המדריכות שיעניקו יחס אישי ואכפתי לכל אחת מהבנות, 24 שעות ביממה במשך 7 ימים בשבוע – כפשוטו!

בסמינר בית רבקה לדוברות עברית מציעים 2 מסלולים לתלמידות. מסלול בן שנה אחת ומסלול מורחב של הכשרה להוראה האורך כ-3 שנים. המחלקה שהוקמה זה עתה כבר זוכה להתעניינות רבה בקרב כלל אנ"ש לרבות משפחות שלוחים וכבר נפתחה ההרשמה לשנה"ל הבאה במטרה לגבש "נבחרת איכותית" של תלמידות חסידיות. 

דילוג לתוכן