/
מפרט תוכנית מלאה

מפרט

תוכניות לימוד

סילבוס שנתי (2 סמסטרים) מסלול ישראליות – שנה א – תשפ"ד

הקורס יתמקד באסטרטגיות למידה, שמסייעות לפתח את היכולת להגדיר מצבים, מטלות, בעיות ולהגיב בצורה מתאימה. בחירת הטקטיקות או המיומנויות הנדרשות יכוונו על ידי בחירת האסטרטגיה. בקורס יחשפו הלומדים לאסטרטגיות למידה שונות בתחום הבנת הנקרא, קריאה, הבעה בכתב, ופיתוח חשיבה מטה קוגניטיבית ועוד .הקורס יעסוק בדרכי הטמעה של אסטרטגיות והפיכתן לדפוס עבודה קבוע.

2 שעות לימוד
הדרכה לעצב אישיות מחנכת ומקצועית, לגבש סגנון הוראה ושליטה בדרכי הוראה. ללמוד לנתח תהליכי למידה, תכנון, ביצוע והערכה ; לפתח יכולת הערכה עצמית מבחינה מקצועית. הקורס יקנה כלים להשתלב במערך הבית ספרי על כל היבטיו כולל מסירת שיעור.

3 שעות לימוד
להכיר את מקורות היהדות (תנ"ך ופרשנים, חז"ל, רבותינו ראשונים ואחרונים) לחשיבות השימוש באמצעי הוראה מגוונים. להתמצא במפת הארץ ואת התועלת שבשימושה בהוראת המקרא, את מסגרות הזמן של סיפורים מקראיים נבחרים ואת תועלתן בהוראה, את מסגרת המקום של הסיפור המקראי ואת משמעותה. לזהות מבנים טכסטואליים במקרא ותיעזר בהם כדי לעמוד על משמעות הפסוקים

1 שעות לימוד
ללמוד מושגי יסוד מהמחקר והתאוריה בפסיכולוגיה התפתחותית. להתמקד בתהליכי התפתחות חברתיים-רגשיים מהגיל הרך ועד התבגרות תוך הדגשת תרומתם של תהליכים התפתחותיים להסתגלות הילד בסביבתו. לדון בהקשרים התפתחותיים במסגרות חינוך מגיל הרך ועד לתיכון ובתרומתה של המחנכת להתפתחות הילד . לאפיין מגעים פרו-חברתיים בגיל הרך ולזהות התפתחות באמצעות סוציאליזציה ומשחק.

2 שעות לימוד
להכיר את הגדרת הילדים בעלי צרכים מיוחדים ואת הסוגים השונים של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. לפתח מודעות לקשיים קוגניטיביים ורגשיים, ליכולות ולצרכים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים ותיחשף למודלים ולדרכי התמודדות עם אוכלוסייה זו .סוגים שונים של לקויות התפתחותיות ואקדמיות, דרכי אבחנה, שיטות טיפול ואפשרויות שילוב.

1 שעות לימוד
עוסק בהבנת המשמעות של תהליכים רגשיים והשפעתם על הגברת החוסן והצמיחה האישית והבינאישית בקרב הלומדים. בקורס נתנסה גם בכלים השלכתיים שמסייעים ותורמים למרחב הרגשי חברתי. מטרת הקורס לאפשר לסטודנטיות לגלות בעצמן כוחות נוספים, שיסייעו להן להרחיב את יכולת ההשפעה וההוראה שלהן.

1 שעות לימוד
למימוש מטרות החינוך כפי שהוגדרו בחוק החינוך. בתחום החינוך הערכי היריעה רחבה, ונדרשת מיומנות ייחודית לנהל שיח על בסיס ערכי עם התלמידים בדרכים המקרבות את התלמידים לעולם הערכי שאנו שואפים לממש בחברה. לשם כך יש לפרוש לפני המתכשרים להוראה את התפיסות התאורטיות המגוונות בחינוך ערכי ומגוון גישות ליישום בעבודת החינוך עם תלמידים.

1 שעות לימוד
מציג סדרה של דילמות מתחום תורת הðפש, עם בסיסי הפתרוðות המוצעים במסגרת הספרות הפסיכולוגית, ובמקביל מציג את האופן שבו מתמודדת תורת החסידות עם שאלות יסוד אלו, והפתרוðות שהיא מציגה להן.

2 שעות לימוד
הקורס עורך היכרות עם הסוגיות שעמדו על הפרק בראשית תקופת המלוכה ועם דמויותיה המרכזיות, תוך שימת דגש על קריאה צמודה בתנ"ך ,אשר מקנה ללומד מיומנות בניתוח המקרא וחשיבה ברמות השונות.

2 שעות לימוד
במרכז הקורס יעמדו מדרשי הלכה ומדרשי אגדה בספרות חז"ל. בחלקו הראשון נסקור את כל אחד מסוגות המדרשים. תיארוך כתיבתם .כמו כן, הקורס מבקש להקנות הכרות עם ספרי מדרש מרכזיים בתחום, החיבורים השונים. מחבריהם, שיטת לימודם. סגנונות הכתיבה לסוגיהם.

1 שעות לימוד

הקורס יתמקד בחתכי רוחב בתורה ומפרשיה תוך למוד מעמיק של שיטות פרשðיות שונות והשוואה ביניהם, ויציג
שיטות פרשניות השונות על מבחר נושאים מחז"ל ועד לגדולי האחרונים. הקורס יפתח שקול דעת דידקטי
מקיף שינחה את המורות לעתיד מה וכיצד ללמד בכל כיתה, על ידי הגדרת מטרות לימודיות וחנוכיות כלליות
להוראת חומש ומטרות ספציפיות לעניינים אותם צריכה ללמד.


2 שעות לימוד

נבקש לערוך היכרות מעמיקה לארכה, לרחבה ולעמקה. ידונו החלקים השונים המרכיבים את ה"תורה שבעל פה". תתואר השתלשלות העברת התורה שבע"פ והתפתחותה, תוך שימת לב לסוגיות שעלו במרוצת הדורות. יבחן מעמדה, מקומה ומשקלה של התורה שבעל פה, והנגזרים המתבקשים מכך.

1 שעות לימוד
מפתח בתלמיד יכולת להבין ולנתח משניות על פי פרשניהן הקלאסיים ;וכן יכולת להעמיק וליישם את המסרים הפנימיים האמוניים שבהן, על פי היבט החסידות.

1 שעות לימוד
בספרות הענפה של היהדות והחסידות מצוי חומר רב בנושאי הגאולה העתידה ,אולם הדברים אינם מונגשים בצורה מובנית, מסודרת ושיטתית .במסגרת הקורס ילובנו שורה של נושאי וסוגיות יסוד השייכות לעידן הגאולה וביאת המשיח.

1 שעות לימוד
בקורס נלמד על כללי ברכות הנהנין, נכיר את מגוון המושגים ההלכתיים הקשורים לדיני ברכות הנהנין ,כמו כן נכיר את פרטי ההלכות בדגש על הרלוונטיות בחיי היום יום.

1 שעות לימוד
קורס זה יחשוף בפני התלמיד את דרכי ההלכה מהשולחן ערוך עד להלכה למעשה. עם הדגשה על הכרת השתלשלות ההלכה מהמקרא ועד למנהג בחיי היום יום וכן ידיעת המקורות של ההלכה מהמקרא והתלמוד.

2 שעות לימוד
קורס זה יחשוף בפני התלמיד את דרכי ההלכה מהשולחן ערוך עד להלכה למעשה. עם הדגשה על השוני בין איסור תורה לבין איסור דרבנן והטעמים שחכמים ראו צורך להחמיר. וכן עין בשילוב ההלכה בשימוש הטכנולוגיה המתקדמת של שנות האלפיים בבית היהודי.

2 שעות לימוד
עוקב אחרי התפתחות ספרות המחשבה היהודית, החל מהדילמות הבראשיתיות שליווה את חכמי ישראל, כפי שהן מתועדות בספרות התנאית ,ועד ליצירות המרכזיות שמלוות את ספרות המחשבה עד ימינו אלה.

2 שעות לימוד
יוצר לתלמידות היכרות מעמיקה עם עולם החסידות, החל משורשיו ההיסטוריים בתקופת ייסודו על ידי רבי ישראל בעל שם טוב ועד לימינו אלה ,יחד עם הבנת הרעיונות החדשניים והמעמיקים של תנועת החסידות לגווניה וצורותיה השונים.

2 שעות לימוד
תתקיים למידה מעמיקה ועיון משווה בנושאי היסוד של ספר התניא – ספר היסוד של חסידות חב"ד, שנכתב על ידי מייסד החסידות רבי שניאור זלמן מליאדי .הספר עוסק בתיאור ובניתוח כוחות הנפש, ובדרך להגברת הכוחות הרוחניים האלוקיים הקיימים ביהודי.

2 שעות לימוד
יחשוף בפני התלמידה את מגוון המקורות בנושא תפילה על קברי צדיקים, בקשה מצדיק חי, מה משמעות הצדיק בחיי המאמין בו על פי מקורות תלמודיים וחסידיים. כן תבחין הסטודנטית בין מנהג המבוסס על מקורות מהתלמוד ומהראשונים, לבין מנהג שהשתרש בדורות אחרונים.

1 שעות לימוד
מעיין בנושאים שונים הקשורים לליבת ההשקפה החב"דית, כגון: מהות היחס בין התפיסה החרדית לתפיסה החב"דית בשלל נושאים ,היחס לפסיכולוגיה, היחס ללימודי חול ולימודים אקדמיים, היחס לסיפור החסידי ועוד.

2 שעות לימוד
למקד את המבט אל גישתו הייחודית של הרבי מליובאוויטש לאתגרים אלה, עם פוקוס מיוחד בכל הקשור לעולם השליחות החב"די עם דגש על פמיניזם ומעמד האישה בראי החסידות .מחד, הוא דחה את ההסתגרות החרדית, אבל גם לא הסכים 'להתמערב' כפי שעשו חוגים אחרים .הקורס יעסוק בעמדה הדתית המבקשת להתחבר אל המודרנה המערבית, תוך כדי השפעה עליה, מבלי להיבלע אל תוכה.

1 שעות לימוד
הקורס כולל מקורות תורניים, מאמרי רקע תורניים ומקצועיים וסדנאות המציעות כלים רבים לשכלול ולגיוון השיח הקבוצתי והכיתתי. הקורס כולל מקורות מן התנ"ך, ההלכה והמחשבה היהודית בתחום הבית והמשפחה. מקורות אלו נלמדים בדרך עיונית קוגניטיבית תוך כדי התנסות ביישומם בחיי היום יום דרך סדנאות קבוצתיות רב תחומיות ותרגול כלים יישומיים לצמיחה אישית ובנית משפחה.

2 שעות לימוד
הקורס מיועד לתלמידות ללא רקע קודם בצרפתית, ומטרתו להביא את הלומדים ליכולות תפקוד בשפה ברמה בסיסית. הקורס מתנהל בשפת היעד ומפתח במקביל יכולות הבנה, הפקה ואינטראקציה. הלמידה תהליכית ומדורגת, ומתמקדת בפיתוח מודעות לשונית ותרבותית, בניית יכולת תיווך בין-תרבותי בהקשרים אקדמיים וחברתיים והקניית אסטרטגיות למידה אפקטיביות תוך מתן אחריות ואוטונומיה ללומדים.

1 שעות לימוד
דילוג לתוכן